کلوپ مدرسان برتر ایران | سازمان جهانی مدرسان و سخنرانان حرفه ای| ریتم ذهن

از ترسیدن نترس

5/5

همه ما دچار ترس میشیم و هیچ کس نمیتونه ادعا کنه که اصلاً از هیچ چیزی نمیرسه، بزرگترین ترس تو چیه تا حالا بهش فکر کردی؟ به طور کلی ترس های ما به چند دسته تقسیم میشن، دقت کن ببین کدومش رو داری؟ ترس از آینده، ترس از مرگ، ترس از قضاوت دیگران، استرس شغلی، استرس مالی، استرس عاطفی، ترس از پیر شدن، استرس سفر، استرس تحصیلی، و ترس از عدم کنترل اوضاع مثل اینکه بعضی افراد به رفتارهای پرخاشگرانه و عصبانیت دست میزنن تا بتونن رفتار اطرافیان و عوامل محیطی رو تحت کنترل در بیارن در حالی که این از ضعف اونهاست نه از قدرت و تدبیرشون. افرادی که دارای اعتماد به نفس و تدبیر و تعقل بالایی هستند سعی می کنند رفتار خودشون رو بر اساس آرامش، نفوذ کلام، احترام متقابل، هم اندیشی و تبادل نظر پیش ببرند نه با رفتارهای هیجانی و خشمگینانه و افرادی که به دلیل ضعف هاشون ترس های زیادی را تجربه می کنند به صورت آگاهانه و یا کاملاً ناآگاهانه با خشم و پرخاش و رفتارهای ناهنجار سعی در کنترل اوضاع دارند.

استرس شغلی: برای برطرف کردن استرس شغلی هر چقدر مهارت بیشتری کسب کنی استرس کمتری را تجربه می کنی. ترس از آینده: توجه کن که آمار نشون داده ۹۵ درصد از ترس های ما هرگز اتفاق نمی افته ۳ درصد اتفاق میفته اما نه به اون شدتی که نگرانش بودیم، وفقط دو درصد از اتفاقاتی که در ذهن ما بوده واقعاً و با همان شدت اتفاق می افته! سوال مهم اینه که واقعاً ارزش داره 98 درصد از زمان و انرژی و عمرت رو بابت اون دو درصد فدا کنی؟ ترس از دست دادن : یکی از بدترین توهم هایی است که بیشتر از حقیقتش ما را عذاب میده! و در مورد ترس از قضاوت: این رو در نظر داشته باش همیشه افرادی هستند که تو را قضاوت کنند و هر کاری که انجام بدی آنها مشغول قضاوتت هستند پس بهترین کار اینه که راه خودتو بری و اجازه بدی اونها به حال خودشون باشند چون همیشه از تو عقب ترند. در مورد استرس عاطفی : توجه داشته باش خود این استرس باعث آسیب زدن به روابط عاطفی دوستانه و عاشقانه تو میشه پس کاملا به ضرر تو عمل می کنه.
ترس از پیر شدن: روند پیری گریز ناپذیره، اما تا حدودی قابل مدیریته، ورزش، تغذیه سالم، خواب کافی و سبک صحیح زندگی میتونه کمک کنه که روند پیر شدن به تعویق بیفته. در مورد ترس از مرگ : اینو بدون بیهوده ترین چیزیه که در عمرم دیدم، همه ی ما یکبار مرگ رو تجربه میکنیم اما خیلی‌ها هرروز وهر ساعتی بهش فکر می کنند وازش واهمه دارند، در حالی که فقط یک بار قراره اتفاق بیفته!!

غلبه بر ترس ها
چگونه بر ترسها غلبه کنیم؟
برای غلبه بر ترس ها دوایمان میتونه خیلی کمک کنه؛ اول ایمان به اینکه هر چقدر هم آینده ترسناک باشه تو خدایی داری که از تمام ترس هات بزرگتره، ایمان به خالقی که هیچ گاه تو رو تنها نمیزاره و حمایتت میکنه. دوم ایمان به توانمندی ها و مهارت، واتکا به خودته و این بزرگترین دلگرمی برای توست. بعد از اینکه با کمک ایندو ایمان برای انجام کار مصمم شدی وارد مراحل کار میشی. واین مرحله ی پذیرشه. پذیرش یعنی پذیرفتن ترس ها و شناخت جزئیات و تهیه فهرستی از ترس ها میتونه کمک کنه که تو آگاهی لازم رو از بسیاری از موانع درونی و ترس هایی که فقط در ذهنت وجود داره و هیچ وقت در حقیقت و در زندگیت باهاشون روبرو نمیشی رو شناسایی کنی. نکته بعدی کوچک کردن مسائل هست اگر قراره کاری را انجام بدی که در ذهنت خیلی بزرگ و پیچیده است بهترین راهکار اینه که اون رو کوچک کنی و با خورد کردن و قسمت بندی کردن بتونی برای ذهنت قابل پذیرشش کنی. مثلاً اگر قصد داری ۲۰ کیلو از وزنت رو کم کنی قطعاً ذهنت همراهیت نمیکنه و براش باور کردنی نیست، این ترسی رو به تو انتقال میده که دست به اقدام برای رژیم غذایی نزنی. اما اگر هدفت رو فقط کاهش دو کیلو وزن قرار بدی و سه هفته زمان به خودت بدی به راحتی میتونی دو کیلو از وزنت رو کم کنی و بعد از پایان این کار برای ۲کیلوی بعدی برنامه ریزی کنی. در واقع ۲۰ کیلو کاهش وزن که میتونست برای ذهنت بسیار وحشت آور و ترسناک باشه، به ۱۰ مرحله ۲ کیلویی قسمت کن با این کار هر بار که تو به هدفت میرسی و با کاهش دو کیلو وزن لیست اهدافت رو تیک میزنی در واقع با اینکار اعتماد به نفست رو بالا میبری و خودت را قوی تر می کنی در مرحله بعدی فعالیتی را که شروع کردی تکرار کن تا مهارت لازم رو به دست بیاری با کمک این موضوع به راحتی میتونی بر ترس هات غلبه کنی و کنترلش کنی.مقاله ها و کلیپهای زیادی در وبلاگ Mmehrali.ir بارگذاری شده که میتونی به رایگان استفاده کنی. اگر سوال یا نیاز به مشاوره داری یا مطلبی رو میخوای بامن در میون بزاری به شماره ۰۹۰۲۴۴۴۷۱۳۵ پیام بده یا واتساپ کن ویا به پیج @masoumemehrali @masoume_mehrali دایرکت بده.
بهترین ها رو برات آرزو دارم و امیدوارم به همه رویاهای قشنگت برسی ” معصومه مهرعلی “مربی توسعه فردی و کنترل خشم بامحوریت متافیزیک

دیدگاهتان را بنویسید

پاسخگوی سوالات شما هستیم
ارسال از طریق واتس‌اپ