کلوپ مدرسان برتر ایران | سازمان جهانی مدرسان و سخنرانان حرفه ای| ریتم ذهن

چرا دیگران را قضاوت میکنیم؟

5/5

این روزا خیلی می‌شنویم که نباید همو قضاوت کنیم واینکار شایسته ای نیست. اینکه چرا افراد راقضاوت میکنیم دلایل زیادی داره ومن در این مقاله به چند مورد اشاره میکنم. گاهی رفتار و خصوصیاتی در ما وجود داره که دوستشون نداریم وبرای خودمون هم قابل پذیرش و تحمل نیست در واقع احساس ضعف ماست و زمانی که این رفتار رو در دیگران می بینیم چون ویژگی های درونی ما رو مثل آینه نشونمون میدن از اون افراد بدمون میاد و قضاوتشون میکنیم. در واقع دیگران دارن درون مخفی شده ما رو نشونمون میدن و این اصلاً برای ما خوشایند نیست . دلیل دوم اینکه گاهی ما شاهد خصوصیت و ویژگی در فرد هستیم که در ما نیست.مثلاً شاید شما یک فرد کاملاً خجالتی و با تعاملات اجتماعی خیلی پایین باشید که ممکنه با دیدن افرادی که خیلی شاد و سرزنده و پر انرژی و اکتیو رفتار میکنند چون نقطه ضعف شما را بهتون نشون میدن ازشون دلخور میشید و بدتون میاد و اینجا دچار قضاوت گری میشید . دلیل سوم اینکه گاهی به دلیل حسادت هایی که نسبت به دیگران داریم و جایگاه خوبی که آنها دارندو موفقیت های پی در پی که نصیبشون شده و جذابیت هایی که دارند و ما نداریم باعث میشه که ما آنها را قضاوت کنیم بهترین کار اینه که دست از بدگویی برداریم و مراقب لحن کلام مون باشیم از خودمون بپرسیم که چرا دارم اونها رو قضاوت می کنم ؟ بپرسیم که آیا دوست دارم کسی همین گونه منو قضاوت کنه؟ و تمام این ها کمک میکنه که ما قضاوت کردن رو کنار بذاریم و حداقل آگاه بشیم به اینکه در اون زمانی که داشتیم به این موضوع فکر میکردیم یا در این موارد صحبت می کردیم در حال قضاوت بودیم….
از نگاه دیگه قضاوت کردن درست مثل دخالت کردن در کار جهان هستی و کائناته، چون وقتی کسی رو قضاوت می کنیم روحی رو داریم قضاوت می کنیم که روح الهی هست. از ازل بوده ، الان هست و تا ابد هم خواهد بود چون یک روح الهیه و ما اجازه قضاوت کردن روح الهی را نداریم . در عرفان و در تمام مکاتب بشری والهی و تمام منش های معنوی و مکاتب به این نکته اشاره شده که انسان از روح خداونده و برای زمان محدود و مشخصی وارد کالبد جسمانی شده و بعدش جسم خودش را ترک میکنه. پس قضاوت کردن انسان یعنی قضاوت کردن خدا و جهان هستی و دخالت در امور کائنات و اولین گام و قدم برای تبدیل شدن به یک انسان معنوی ترک قضاوته. اگر میخواهی یک انسان معنوی باشی اولین مرحله مرحله ورود به عشق و عرفان هست و اولین قدم برای ورود به عشق و عرفان مرحله ترک قضاوت هست واین کار دشوار وسختیه ونیاز به تمرین ومراقبت زیادی داره که امیدوارم درش موفق باشی.


به این نکته ی بسیار مهم توجه داشته باش که قضاوت های تو در مورد افراد معلوم نمیکنه که او کی هست و چه ویژگی ها و چه شخصیتی داره ؛ بلکه مشخص میکنه که تو کی هستی و ویژگی ها و شخصیت درونی تو ،رو میکنه و حالت های درونی تو رو برای افراد مشخص میکنه.
اگر نیاز به مشاوره یا سوالی داری میتونی به واتساپ من به شماره.۰۹۰۲۴۴۴۷۱۳۵ و یا به دایرکت پیج @masoumemehrali
پیام بدی و جوابت رو دریافت کنی.
روزت بخیر امیدوارم به همه آرزوهای قشنگت برسی و رویا های زیبا تو در آغوش بگیری ” معصومه مهرعلی” هستم مربی توسعه فردی و کنترل خشم

دیدگاهتان را بنویسید

پاسخگوی سوالات شما هستیم
ارسال از طریق واتس‌اپ